måndag 25 juni 2012

Kvalitet och varumärkeshantering 1.


Detta  är första delen i en lång serie där jag kommer filosofera om kvalitet och varumärkes byggning/hantering.  Jag kommer inte köra alla poster  i rad, utan kommer bryta in med lite annat under resans gång.

Jag kommer börja med ett påstående som säkerligen kommer röra upp en hel del känslor hos er som läser detta.



Norrlands Guld håller högre kvalitet än i stort sett samtliga svenska hantverksbryggerier.




STOPP! Vänta med att surfa ifrån sidan i vredesmod  för att aldrig mer komma tillbaka. Jag förstår om du som läsare får en första reaktion som "Vad fan är han en total idiot? Hur fan kan han jämföra en Norrlands Guld med [valfri öl från svenskt hantverksbryggeri]?". Hav tålamod och låt mig utveckla vad jag menar.

Först måste vi reda ut begreppet kvalitet. Enligt wikipedia är kvalitet "En produkts eller tjänsts inneboende egenskaper som uppfyller en kunds förväntningar och krav".  Det finns en mängd liknande formuleringar att hitta i diverse läroböcker och på nätet. Alltså har kvalitet inget att göra med hur en öl smakar, utan snarare att den smakar som kunden förväntar sig.

Utav oss ölnördar (jag utgår från att de flesta som läser denna blogg har ett ölintresse som överstiger den genomsnittlige svensken) har de flesta  stött på dåliga flaskor av de öl vi dricker. De kan vara infekterade, ha fått för kort diacetylrast så att ölet smakar smör och hur många andra varianter som helst som förvandlar den öl vi förväntar oss till något helt annat, rätt ofta till och med odrickbart resultat.
Har någon av er någonsin hört en Norrlands Guld drickare utbrista: "Fy, den här burken var riktigt äcklig. Den måste ha blivit infekterad eller något. Hoppas nästa är bättre"?

Inte? Jag är inte förvånad. Jag har heller aldrig stött på någon som sagt så, men däremot har jag hört orden från många ,många ölnördar om de öl vi håller så mycket högre än Norrlands Guld. Slutsatsen blir alltså enligt definitionen av kvalitet att Norrlands Guld håller väldigt mycket högre kvalitet.
Kunderna som köper industrilagern får exakt vad de förväntar sig. Visserligen får de aldrig mer än vad de förväntar sig, men framför allt får de aldrig mindre.  Det är inget lotteri och slump inblandad där en flaska är bra och nästa direkt äcklig. Kvaliten är med andra ord i topp till skillnad från hanverksbryggerierna. Det finns en hel del att fundera över här om man ger sig in på de tankebanorna.

Jag vet att ingen av oss som läser detta kommer börja köpa industrilager på grund av detta, men denna skillnad i kvalitet kan få väldigt stor betydelse  för oss som gillar "finöl" och kan kanske innebära döden för microbryggarnäringen i Sverige. Men resonemang om detta kommer längre fram i serien om kvalitet och varumärken.

Hur många blev provocerade av denna post?  :)

5 kommentarer:

  1. Right on target pal!

    SvaraRadera
  2. Inte provocerad men tycker det är ett mycket intressant ämne du tar upp och kommer följa övriga delar med stort intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag vet inte riktigt hur många delar det blir, men det är bara att hänga med och flika in tankar och åsikter ;)

      Radera
  3. Jag blev provocerad ;)

    Det du missar är att produkten även ska leva upp till kundens krav. En Norrlands Guld lever sannolikt inte upp till mina krav (det var så längesen jag drack en sådan, så jag minns inte) och därmed håller den inte god kvalitet, enligt definitionen den vill använda.

    En hantverksbrygd öl lever för det mesta upp till mina förväntningar och krav. En Norrlands Guld lever alltid upp till mina förväntningar, men aldrig till mina krav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se om mina vidare resonemang i poster framåt gör min poäng mer klar ;)

      Och nej, jag håller med om att en norrlands inte lever upp till de krav jag har på en öl, men jag förväntar mig inte att den skall uppfylla mina dessa. Däremot når den i stort sett alltid det jag förväntar mig av en Norrlands (även om det inte är mycket)

      Tvivlar också på att Spendrups försöker leva upp till våra krav med den heller... Lika lite som porche försöker leva upp till bondens krav för att ploga åkern... :) Rätt produkt till rätt kund.....

      Radera