tisdag 31 juli 2012

Bödeln på stupstocken fortsättning..


Här kommer sent omsider fortsättningen på Bödelns äventyr.  Nedan följer mina spekulationer om vad som kan tänkas ha hänt Bödeln och hur detta kan påverka Hantverksbryggeriet i fortsättningen och Bödeln i synnerhet.

Som jag nämnde i tidigare post, så verkade det på recensionerna som dök upp och på mina egna upplevelser som att drygt hälften av flaskorna hade kraftig smörsmak, ett fenomen som kallas Diacetyl. Ämnet diacetyl bildas vid jäsning, så all öl innehåller  detta smörsmakande ämne efter att jästen käkat upp sockerarterna i ölen och ombildat dessa till alkohol. Om man i detta läge tar sig tid att låta ölen ligga kvar med jästen (gärna på lite högra temperatur), så kommer den hungriga jästen i brist på sockerarter att äta börja gluffsa i sig diacetylen istället. Det är absolut inte den kosten jästcellerna föredrar, men i brist på annat äter de hellre lite av detta än faller i dvala direkt. Dock måste jästcellerna vara tillräckligt många och ha en behaglig temperatur att käka upp detta i. Man kan se det som att varje jästcell bara orkar med den äckliga kosten ett kort tag och sedan struntar i det och går och lägger sig.  Tillslut är (förhoppningsvis) all eller tillräckligt mycket av diacetylen borta och smörsmakerna i ölen borta. Dialectyl kan också komma sig av en bakterieinfektion, men jag tror inte det är det som skett i Bödelns fall.

En order på 6000 flaskor som skall levereras inom väldigt kort tid till systembolaget är en väldigt stor order för ett såpass litet bryggeri som Hantverksbryggeriet. Min gissning är att Hantverksbryggeriet  för att hinna med kortade tiden ölen fick vila i jästankarna lite för mycket, vilket ledde till att det var för lite jäst kvar i förhållande till dialectylen för att orka äta upp allt.


 

Vilka konsekvenser får då detta?

Betänk att detta var en lansering som gick till de 30-40 största systembolagen i Sverige.  Det är alltså en lansering som når väldigt många fler än bara hardcore öl-entusiasterna. Det kommer med andra ord vara väldigt många som köpt denna öl som inte ens har i sin världsbild att det kan säljas misslyckade bryggningar, utan per automatik kommer  tro att det är så ölen SKA smaka. De kommer dock troligen tycka att den är direkt vidrig. Anta att hälften av de sålda flaskorna hamnar hos dessa kunder. Om vi dessutom antar att dessa kunder köper 1 flaska var, mest för att testa. Ölen  är i deras ögon relativt dyr, men har en lite rolig etikett. Detta exempel skulle innebära att 1500 personer kommer ha  köpt Bödeln och dragit slutsatserna att Hantverksbryggeriet gör skitäcklig öl. Dessa 1500 personer blir anti-ambassadörer för Hantverksbryggeriet.

Eftersom bryggeriet har en design på flaskor och etiketter som är väldigt lätt att känna igen, kommer antagligen detta kunna påverka försäljningen av ALL öl från Hantverksbryggeriet.  Dåligt rykte sprider sig snabbt, vare sig det är sant eller inte.

Som avslutning vill jag faktiskt rekommendera alla som läser detta att beställa en Bödeln på systembolaget och testa den. Den är väldigt trevlig och är vi tillräckligt många som uppskattar den som den ska vara kan vi kanske bli en motpol till de som blev anti-Hantverksbryggeriet av  den fadäsen som blev med storlanseringen. Hantverksbryggeriet förtjänar det med råge, för de gör fantastiska öl.
Nu har jag vart allv arlig ett tag, så nästa post blir ett kåseri..

PS. När ni ändå beställer Bödeln, plocka en Kosacken eller två också, ni kommer inte bli besvikna. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar