lördag 28 december 2013

Funderingar kring en pressrelease

Tidigare idag kom en pressrelease från Galatea angående att de går in med 10 miljoner i Sigtuna Brygghus för att fyrdubbla kapaciteten. (http://www.mynewsdesk.com/se/galatea/pressreleases/svenskt-mikrobryggt-oel-i-vaerldsklass-935873 )

Jag kommer nu svamla lite tankar om denna, vad det kan tänkas innebära, farhågor och förhoppningar. Det riskerar att bli lite osammanhängande, men det hoppas jag att ni härdar ut. Nåja, nu kör vi!

Å ena sidan är det otroligt kul att det är ett sådant sug efter craft beer (kommer använda den termen istället för mikrobryggd) som beskrivs i pressreleasen. Vill man se positivt på pressreleasen innbeär det kanske att vi kommer att få se och smaka mer craft beer, fler samarbetsbrygder och allt borde vara frid och fröjd, men jag har ändå lite funderingar och vill höja ett varnande finger.

Jag har tidigare på vissa forum undrat lite över hur Nya Carnegie Bryggeriet kommer påverka den svenska ölscenen. En gigant som öppnar med stor kapacitet på en gång. Dessutom med hela Carlsbergs distribution och marknadsförings budget/kunskap i ryggen. Nu när Galatea, som är en otroligt stor spelare på svensk alkoholmarknad. satsar ytterligare på Sigtuna/S:T Eriks så ser jag en risk att marknaden nästan stängs för andra bryggerier eller nysatsningar. Craftbeer står för en väldigt liten del av den totala ölmarknaden i Sverige och jag är rädd för att dessa 2 kommer bli lika dominerande på det lilla segmentet som makrolagern är på totala markaden. Kvar blir smulor att dela på för andra bryggare.
Är detta då ett problem? Är det inte helt enkelt så att de andra får skylla sig själva om de inte kan konkurrera? Njee. Det resonemanget kan man i sådana fall vrida mot hela ölmarknaden. Marknadsföring och ekonomiska muskler som leder till billigare produktion har ändrat kunders beteende och inköp förr (inte bara på ölsidan). Varför säljer annars Makro lagern så bra som den gör?
Risken jag ser är att detta kommer bromsa ölintresset hos gemene man (jag räknar inte in er som läser detta dit). Kommer Brooklyn/S:T Eriks/Sigtuna bli Craft beers ”Stor stark” i Sverige? Ölen som finns ”överallt”, marknadsförs hårdast och får bäst distribution på bolaget? Kommer det finnas utrymme för ett framtida Brekkeriet, Beerbibliotek eller Malmö Brygghus, eller kommer trösklarna för nya aktörer bli alldeles för höga?
Gör Sigtuna/S:T Eriks så bra öl att de skulle kunnat växa till denna kapacitet organiskt? Jag är extremt tveksam. Sigtuna har haft en rejält svajjig produktion kvalitetsmässigt (där har S:T Eriks varit lite bättre). S:T Eriks har bra öl, om än rätt ofta lite tråkiga. Det vill säga, jag är extremt skeptisk till att tillväxten hade skett på grund av att de har de bästa produkterna, utan ser det mer som en form av ekonomisk doping. Man köper sig större marknadsandel genom att investera i större kapacitet och sen får konsumenterna svälja det. För er som sett filmen ”Beer Wars” så kan man likna strategin med att släppa samma öl på så många olika förpackningar bara för att vinna hyllplatser så man hindrar konkurrenter.

Pressreleasen nämner också att ”Flera av världens främsta bryggerier står bokstavligen i kö för att samarbeta med Sigtuna Brygghus och S:t Erik”. Frågan är om de står i kö för att samarbeta med dessa bryggerier för att de har sådan otrolig respekt för Sigtuna och S:T Eriks, eller om de helt enkelt vill samarbeta med det bryggeri som deras svenska distributör vill att de skall samarbeta med? Har vi sett något samarbete med ett utländskt bryggeri som inte importeras av Galatea?
Jag hoppas att min oro är helt ogrundad, men det får tiden utvisa..


Dock som slutpoäng: Jag är inte alls säker på att den ökade kapaciteten kommer användas för att skapa Craft Beer överhuvudtaget, och om det görs så är det nog en väldigt liten del av den fyrdubblade kapaciteten som kommer användas till det. Jag tror att anledningen att pressreleasen handlar om Craft Beer enbart är att det uppfattas just nu som trendigt och fint och troligen kommer få mer spridning av annan media. Pressreleasen skulle inte fått samma spridning om man skrivit att kapaciteten byggs ut för att säkra upp och sänka kostnaderna för Galateas produktion av makrolagers som Arboga 7,2, TT och alla de andra makrolagers som Galatea producerar. Nu får man kapacitet nog att skala bort kontraktsbryggningen av dessa produkter. En hel del Arboga har redan bryggts på Sigtuna och mer lär det bli. Det positiva lär väl vara att det jag tror här stämmer kommer de antagligen sätta in en burklina, vilket kanske kan ge oss Sigtuna och S:T Eriks på burk.

PS: Det är tätare mellan inläggen på Facebook https://www.facebook.com/Olamatoren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar