Finns det någon som har inte känner till TV-Kocken Gordon
Ramsey? Jag tror inte att det längre bara går att kalla den mannen kock utan
att ha TV framför titeln. Det känns som den mannen gör fler TV-program om matlagning
(och en del till och med utanför det området) än vad det produceras kokböcker i
Sverige och det vill inte säga lite. Dock är det en sak som återkommer i alla
program där han antingen lär ut matlagning eller hudflänger några oinspirerade
klåpare: SMAKA! De gånger deltagarna i
"Hells Kitchen" missar detta och försöker servera mat till betalande
gäster som inte lever upp till den nivån gästerna förväntar sig så är det
nästan så att man som tittare i TV-soffan hemma hukar sig för att inte bli halshuggen
av en kastad tallrik ur TV-rutan.
Helt enkelt smaka av varje tallrik innan den går ut till gästerna annars vet du
inte vad du serverar. Väldigt grundläggande och naturligt egentligen när man tänker efter.
Den enklaste formen av kvalitetskontroll.
Att detta blir svårt för bryggerierna förstår jag till
fullo. Ölen må smaka bra på bryggeriet när den är färsk och ny, men det är
svårare att hålla koll på hur den utvecklas efter några veckor eller kanske
månader innan slutkund dricker den. Jag ursäktar absolut inte att man inte har
den kontrollen på sin produkt att slutkund får en infekterad/felsmakande/vidrig
ölupplevelse, men jag kan förstå varför det sker.
Nyligen var jag på besök på en av Sveriges trevligaste
ölfestivaler, men tyvärr var det en utställare där som saknade allt vad
kvalitetskontroll heter. På en festival finns det ingen ursäkt att inte ha kvalitetssäkrat
den produkt man står och säljer till besökarna. Att då stå och gladeligen hälla
upp öl, ta betalt av besökarna och glatt säga saker som "Det här är vår
storsäljare" då samtliga ölsorter man serverar är infekterade eller
innehåller tydliga felsmaker är saker som Gordon Ramsey skulle mördat sina deltagare för.
Det enda mordet som skedde nu var en publik avrättning av bryggeriets eget varumärke.
På en sådan mässa är majoriteten av besökarna i alla fall skapligt ölintresserade
och kunniga. Då kvarstår ett par alternativ för varför man gjorde som man gjorde
och alla är lika skrämmande och oförlåtliga.
1. Man testade aldrig sin produkt utan sålde den glatt i
tron att den var bra. Mordet på varumärket och förtroendet kommer man kanske
själva aldrig själva förstå att man begått.
2. Man testade den, upptäckte att den inte var bra men
serverade ändå. Det hånet det är mot de som är på plats och faktiskt betalar
för att dricka en undermåligprodukt vet inga gränser. Tog man förgivet att alla
besökare är idioter och inte märker något ändå? Brutalt och beräknat mord på
varumärket, fast man trodde sig komma undan med det.
3. Man testade, men är själv så okunnig på ölsmaker att man
inte förstår att något är fel? Ska man verkligen driva ett bryggeri då? Detta
är som att av ren klantighet begå självmord i garaget genom att ha motorn igång
medans man mekar med bilen och sakta utan att det märks försvinner allt syre
och man kvävs.
Hade man provsmakat sin egen produkt, konstaterat att detta
var åt helvete fel och valt att inte sälja de som var felaktiga tror jag de hade haft en chans att slipa på
sina produkter och återkomma starkare. Det jag bevittnade nu var inget annat än
ett mord på ett bryggeris varumärke inför publik och de skyldiga till detta
mord är bryggeriet själva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar