söndag 24 mars 2013

Mord inför publik


Finns det någon som har inte känner till TV-Kocken Gordon Ramsey? Jag tror inte att det längre bara går att kalla den mannen kock utan att ha TV framför titeln. Det känns som den mannen gör fler TV-program om matlagning (och en del till och med utanför det området) än vad det produceras kokböcker i Sverige och det vill inte säga lite. Dock är det en sak som återkommer i alla program där han antingen lär ut matlagning eller hudflänger några oinspirerade klåpare: SMAKA!  De gånger deltagarna i "Hells Kitchen" missar detta och försöker servera mat till betalande gäster som inte lever upp till den nivån gästerna förväntar sig så är det nästan så att man som tittare i TV-soffan hemma hukar sig för att inte bli halshuggen av en kastad tallrik ur TV-rutan.
Helt enkelt smaka av varje tallrik innan den går ut till gästerna annars vet du inte vad du serverar. Väldigt grundläggande  och naturligt egentligen när man tänker efter. Den enklaste formen av kvalitetskontroll.

Att detta blir svårt för bryggerierna förstår jag till fullo. Ölen må smaka bra på bryggeriet när den är färsk och ny, men det är svårare att hålla koll på hur den utvecklas efter några veckor eller kanske månader innan slutkund dricker den. Jag ursäktar absolut inte att man inte har den kontrollen på sin produkt att slutkund får en infekterad/felsmakande/vidrig ölupplevelse, men jag kan förstå varför det sker.

Nyligen var jag på besök på en av Sveriges trevligaste ölfestivaler, men tyvärr var det en utställare där som saknade allt vad kvalitetskontroll heter. På en festival finns det ingen ursäkt att inte ha kvalitetssäkrat den produkt man står och säljer till besökarna. Att då stå och gladeligen hälla upp öl, ta betalt av besökarna och glatt säga saker som "Det här är vår storsäljare" då samtliga ölsorter man serverar är infekterade eller innehåller tydliga felsmaker är saker som Gordon Ramsey skulle mördat sina deltagare för. Det enda mordet som skedde nu var en publik avrättning av bryggeriets eget varumärke. På en sådan mässa är majoriteten av besökarna i alla fall skapligt ölintresserade och kunniga. Då kvarstår ett par alternativ för varför man gjorde som man gjorde och alla är lika skrämmande och oförlåtliga.

1. Man testade aldrig sin produkt utan sålde den glatt i tron att den var bra. Mordet på varumärket och förtroendet kommer man kanske själva aldrig själva förstå att man begått.

2. Man testade den, upptäckte att den inte var bra men serverade ändå. Det hånet det är mot de som är på plats och faktiskt betalar för att dricka en undermåligprodukt vet inga gränser. Tog man förgivet att alla besökare är idioter och inte märker något ändå? Brutalt och beräknat mord på varumärket, fast man trodde sig komma undan med det.

3. Man testade, men är själv så okunnig på ölsmaker att man inte förstår att något är fel? Ska man verkligen driva ett bryggeri då? Detta är som att av ren klantighet begå självmord i garaget genom att ha motorn igång medans man mekar med bilen och sakta utan att det märks försvinner allt syre och man kvävs.

Hade man provsmakat sin egen produkt, konstaterat att detta var åt helvete fel och valt att inte sälja de som var felaktiga  tror jag de hade haft en chans att slipa på sina produkter och återkomma starkare. Det jag bevittnade nu var inget annat än ett mord på ett bryggeris varumärke inför publik och de skyldiga till detta mord är bryggeriet själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar