Har det slagit er att man på systembolagets hyllor för
industrilager verkligen kan följa vart
vi svenskar väljer att åka på charterresa? Låt oss följa trenderna i resväg som
varit (rent subjektivt kommer de i denna ordning. Jag har på intet sätt
statistiskt säkerhetsställt detta).
Epok 1. Den spanska eran.
Mallorca, Kanarieöarna och det spanska fastlandet har länge
varit ett etablerat resmål för de svenska turisterna och det är antagligen många som svept en eller
annan San Miguel i den spanska solen.
Epok2. Turkiet tar vid.
När vi talar öl och Turkiet så kan det väl i turistsynpunkt
sammanfattas Effes, Effes och återigen Effes. Jag minns en resa dit på tidigt
90-tal och ALLA krogar hade bara fatöl och det var Effes. En krog jag sprang på
hade utskrivet i menyn "Beer on bottle". Glatt överaskad frågade jag
vilka de hade på flaska och fick en förvånad blick och svaret: Effes....
Epok3. Thailand, mer Svensson än midsommar med sill
Det kan väl inte undgått någon att thailand varit mer
svensson att resa till det senaste decenniet än något annat resmål? Det är mer avvikande
att semestra på Mallis än Thailand numera... Härifrån kommer givetvis
förkärleken för Singha och Chang. En del har säkerligen fastnat för Tiger (ja,
den är indonesisk, men säljs friskt i thailand ändå och nej jag vet att den
inte finns på bolaget. Men den finns på finlandsfärjorna).
Epok4. Karibien
Karribien är väl det som jag ser det som håller på att bli
det nya Thailand. Fler och fler väljer att spendera sin tid och semesterkassa i
denna region. Från detta har vi Carib och Redstripe.
Vad har då dessa öl som gör att folk köper dem och inte
exempelvis Sofiero? De har ju trots allt ingen egen smak (smakar generellt så
lite som möjligt) och kostar ofta lite mer än lokala industrilagers? Det enda
svar jag har är: minnen.
Folk minns hur otroligt god den där Singhan var på beachen i
Phuket eller vad underbart läskande San Miguelen var till middagen på den där
sköna lilla tavernan på spanska solkusten. Det folk inte tänker på är kanske att den
var så god just för att det var under de omständigheterna, och inte för hur den egentligen smakade. Semester, inga måsten, bekymmerslöst och att man dessutom ofta lever på ett sätt flera ekonomiska nivåer
över vad man är van vid hemma på dessa semesterorter.
Gång på gång kommer de köpa dessa öl och hoppas att känslan
skall infinna sig, vilket den aldrig gör. Semsterkänslan finns inte i
flaskan...
Vilket tror ni bli nästa "resmåls öl" att kvala in på bolaget?
Man ju alltid hoppas på USA men mer troligt så blir det väl Grekland :)
SvaraRaderaMåste säga att jag inte direkt känner till särskilt många charterresor till USA. Vad gäller Grekland, så undrar jag om anledningen till att vi inte ser grekisk öl på bolaget på samma sätt är att i grekland så är de stora drakarna (Carlsberg, InBev) mer etablerade och det är dessa öl (stella, heineken osv) turisterna kommer i kontakt med även där.
RaderaFinns mkt chater till bla Florida och vart det än finns ett Disneyland
SvaraRaderaMickeW